AIK starkaste varumärket 2017

2017.02.24, kl 13:31
Tidningen Sport & Affärer har genom undersökningsföretaget Demoskop, frågat svenska folket, vilka tre svenska idrottsklubbar de anser har det starkaste varumärket. I årets mätning stärks AIK:s position ytterligare jämfört med förra året.
Idrottsklubbarna-med-starkast-varumärken

– Det är mycket glädjande att vi befäster positionen som den svenska idrottsklubb som har det starkaste varumärket och att vi ökar gentemot fjolåret känns extra bra med tanke på det arbete vi gjort under 2016. Vi gjorde tillsammans med våra kreativa supportrar två kampanjer som uppmärksammades stort både nationellt och internationellt, ”Res Isidor” samt ”Pensionärsknattarna” nominerades båda till Spinngalan. AIK var enligt medieanalysföretaget Opoint det näst mest omnämnda varumärket i svenska medier under 2016, säger AIK Fotbolls VD Mikael Ahlerup.

Idrottsklubbarna med starkast varumärken 2017 – topp 10 (förra årets placering och procentsatser inom parentes).

  1. AIK (1) 18,4% (16,4%)
  2. Malmö FF (3) 12,8% (13,1%)
  3. Djurgårdens IF (3) 12,7% (12,9%)
  4. IFK Göteborg (2) 12,1% (15,9%)
  5. Hammarby IF (5) 9,0% (7,8%)
  6. Frölunda Indians (6) 6,7% (4,7%)
  7. Leksands IF (9) 3,1% (2,0%)
  8. Färjestads BK (7) 2,3% (3,3%)
  9. Skellefteå AIK (8) 2,0% (2,8%)
  10. Brynäs IF (11) 2,0% (1,9%)

Om Sport & Affärer
Sport & Affärer är en oberoende affärstidning på nätet som ska fungera som en länk mellan idrott, näringsliv och samhälle. Sport & Affärer är en periodisk tidskrift som dessutom utkommer fyra gånger per år som tematidning i hela riksupplagan av Dagens Industri.

Text: AIK Fotboll

Huvudpartners

Ligapartners dam

Affärspartners

Samhällspartner

Välgörenhetspartner

© AIK Fotboll 2024

Sök på AIK Fotboll