2018.03.14, kl 14:08

Att vårda klubbmärket

De produkter som släpps från Nike under försäsongen har rönt stor uppmärksamhet både i AIK-kretsar, nationellt och internationellt. Inte minst det svarta och vita försäsongsstället. Men många AIK:are har nog reagerat på det svarta klubbmärket. Vi tog ett snack med Alexander Norrthon som skapat flera av de senaste årens match-och träningskläder.

Kan du berätta lite om hur tankarna gick runt det svarta klubbmärket där? Är det något som vi får se permanent på våra matchtröjor?

– Först och främst är det som du säger oerhört roligt att stället fått så bred räckvidd. Det är alltid kul när det skrivs om AIK ute i världen.

Det svartavita klubbmärket är en monokrom tvåfärgsvariant av vårt klubbmärke. En variant som använts i AIK i olika praktiska sammanhang sedan klubbmärket tillkom. På brevpapper, i böcker, tidningar och andra produktioner i svartvitt. Ett mer subtilt utförande som även synts till på flaggor, souvenirer och i tifon på våra läktare.

Vi använder det på årets träningskläder för att differentiera hela träningslinjen från matchkläderna, då hela träningslinjen som sådan går i just svart, vitt och grått. Ett svartvitt formspråk som gör träningskläderna till en egen kollektion.

Det passade sig även därför väldigt bra på årets försäsongsställ där fokus istället låg på de klassiska bokstäverna “AIK” över bröstet.

Det svartvita klubbmärket ersätter inte vårt vackra klubbmärke i färg på något sätt, utan är ett fint och historiskt bundet komplement som kan användas i olika sammanhang. När det är match och Allsvenskan sparkas igång visar dock AIK färg igen.

 

nikeblack

Vad är det som skiljer AIK:s klubbmärke mot andra klubbmärken?

AIK:s klubbmärke är – vågar jag säga från ett objektivt och yrkesmannamässigt perspektiv – ett grafiskt mästerverk i yppersta toppklass. Något jag tror att även våra absolut största antagonister motvilligt måste erkänna. Färgkombinationen, detaljerna och balansen som dessa ger sammansvetsar verkligen ett klubbmärke som kontrasterar så oerhört väl mot en svart bakgrund. Mig veterligen är AIK också den mest välkända klubben i världen med en sol i klubbmärket.

Du har varit inblandad i att ta fram flera av de senaste årens tröjor. Vad är utmaningarna för att få fram ett klubbmärke som ser ut som det ska?

Vi har ju ett väldigt detaljrikt klubbmärke, vilket alltid blir en utmaning när det kommer till producera det i liten skala. Brodyr, som vi hade på matchtröjorna fram till och med 2011 skapar förvisso ett väldigt fint djup, men lämnar därtill mer att önska när det kommer till de små detaljerna. Därför bytte AIK också ut klubbmärket mot en vävd variant till säsongen 2012 och har så haft fram till i år. Detaljerna blir bättre än på ett broderat klubbmärke men nackdelen är att klubbmärket blir väldigt platt och att det krävs en tjock brodyrkant runt märket för att det ska fästas på tröjan.

Hur skiljer sig klubbmärket som kommer sitta på ordinare stället från tidigare klubbmärken de senaste åren?

klubmärkejämföresle2.jpg

Till vänster märket på tröjan 2017. Till höger klubbmärket på nya tröjan.

Till säsongen 2018 lyfter vi klubbmärket ytterligare en nivå. Klubbmärket består av ett mörkblått tyg som bas och de guldiga och gula detaljerna i märket tillverkas i matt silikon av högsta kvalité som fästs mot tygbasen. Det skapar ett djup som lyfter fram de ljusa deljerna på ett väldigt fint sätt mot de mörkblå delarna.

klubbmarket-zoom

Den tjocka brodyrkanten är borta 2018 (Till höger)

Hur har processen att ta fram det här märket sett ut?

Vi påbörjade processen våren 2017 och har sedan dess arbetat med Nike och en holländsk partner för att ta fram detta märke. Många vändor av feedback där detaljer och färger arbetats varsamt med har lett fram till ett klubbmärke som har den bästa detaljåtergivningen vi någonsin haft.

Text: Tobias Larsson

Huvudpartners

Ligapartners dam

Affärspartners

Samhällspartner

Välgörenhetspartner

© AIK Fotboll 2024

Sök på AIK Fotboll