AIK Fotbolls målsättningar och nuläge i årskortsförsäljningen

2018.12.06, kl 09:00
Inför 2019 har AIK Fotboll tagit flera nya grepp kopplat till årskortsförsäljningen. Bland annat har försäljningen startat rekordtidigt (den 24 september) samt lanserat ett Evighetskort som ger köparen rätt till plats på samtliga AIK:s seriematcher under sin livstid. Nu väljer AIK Fotboll att kommunicera sina målsättningar och nuläget i försäljningen, även det ett nytt sätt att arbeta.

– Målet är att sälja 12 000 årskort till premiären 2019. Det är en ökning med ca 30% mot 2018 års försäljning. På längre sikt har vi satt upp ett mål om 17 000 sålda årskort till 2021. Det skulle innebära ett nytt klubbrekord. Hittills har vi sålt 5 138 vilket vi är stolta över, men knappast nöjda. En delmålsättning är att nå 6 000 innan årsskiftet. Det skulle vara fantastiskt att ha uppnått 50% av målet när vi går in i 2019, säger AIK Fotbolls biljett- och marknadschef Fredrik Söderberg.

Just nu pågår en årskortskampanj som bär namnet ”Med dig vill jag leva”. Kampanjen skiljer sig även den från tidigare år på flera sätt.

– Syftet med kampanjen är att få supportrar att samarbeta för att nå våra gemensamma målsättningar. Vi kommer bilda en kampanjgrupp vars arbete handlar om att underlätta för alla olika supporterkrafter att aktivt jobba tillsammans, men under samma typ av grafiskt manér och tonalitet oavsett vilken typ av aktivitet man jobbar med. Vi vill få igång folkrörelsen AIK att gemensamt jobba för att nå resultat. Det är samma folkrörelse som såg till att AIK blev Svenska mästare och satte nytt publikrekord 2018. Vi kan uppnå fantastiska saker när vi jobbar tillsammans. Tidigare kampanjer har varit mer intensiva och effektfulla, men också mer kortlivade. Den här kampanjen är rätt oglamorös, men handlar om att det är hårt arbete som ger resultat. Vi har också oftast riktat oss primärt mot ståplatspubliken historiskt. I år riktar vi oss till alla AIK:are oavsett var i livet eller på läktaren man befinner sig, säger Fredrik Söderberg.

AIK Fotboll kommer nu aktivt att arbeta med att rekrytera personer till kampanjgruppen som går under namnet Försäsongselvan.

Text: AIK Fotboll

Exklusiva partners

CSR-partner

Ligapartners

© AIK Fotboll 2018