#intebaraexistera – en sammanställning av kampanjen

2020.06.09, kl 09:00
Den 31 maj 2020 avslutade AIK Fotboll kampanjen #intebaraexistera. Redan den 20 mars lanserades kampanjen som en följd av de konsekvenser coronapandemin skapade för fotbollen i stort och AIK Fotboll i synnerhet. Nedan följer en sammanfattning av kampanjen.

Bakgrund

Som en följd av coronapandemins utspridning i det svenska samhället fattade regeringen den 11 mars 2020 ett beslut om att förbjuda allmänna sammankomster för fler än 500 personer. Beslutet korrigerades redan den 27 mars till att endast tillåta tillställningar för maximalt 50 personer – ett förbud som gäller än idag. Förbudet innebar att Svenska Fotbollförbundet (SvFF), i samråd med Föreningen Svensk Elitfotboll (SEF) och Elitfotboll Dam (EFD), den 13 mars beslöt att skjuta på spelet för Svenska cupen herr och dam (den senare ställdes sedermera in). Den 19 mars kom även beskedet att landets elitserier på herr- och damsidan också skjuts på framtiden till följd av det allmänna hälsoläget.

Kampanjen startar

AIK Fotboll kunde, med bakgrund av de besked SvFF, SEF och EFD lämnat, konstatera att ett uppskjutet matchspel skulle få allvarliga konsekvenser på klubbens likviditet. Just ovissheten som rådde vid tidpunkten gjorde det svårt att överse vilken effekt eller skada som ett uppskjutet matchspel skulle innebära. AIK Fotboll gick in i 2020 med en relativt stark kassa om 46 MSEK och ett eget kapital om 63,5 MSEK. Det första kvartalet är i princip alltid negativt ur ett likviditetsperspektiv då matchspel vanligtvis saknas, men den nya situationen innebar att även det andra kvartalets kassa var hotad då kvartalet normalt innebär ett naturligt inflöde av likvida medel till klubben, framför allt i samband med herrlagets matcher. För att undvika en start av det tredje kvartalet med en kassa som tagit alldeles för stor skada vidtog AIK Fotboll en del åtgärder, både ur ett intäkts- som ett kostnadsperspektiv. En av dessa åtgärder var kampanjen #intebaraexistera som lanserades den 20 mars.

Idén var att sträcka ut handen till klubbens supportrar och be om hjälp att mildra skadan och ta AIK Fotboll igenom en turbulent period så pass intakta som möjligt. Genom att erbjuda ett kontinuerligt flöde av nya aktiviteter arbetade AIK Fotboll med strategin att försöka ge någonting tillbaka till de supportrar som stöttade initiativet. Samtidigt som fotbollen såg fler och fler fiktiva hjälpinsatser och AIK Fotboll valde därför att gå en annan väg genom att koppla varor eller tjänster till de aktiviteter som erbjöds. Målsättningen sattes till att samla in 5 MSEK netto fram till den 31 maj 2020. Siffran var framtagen med fokus på att det skulle vara greppbart, nåbart och samtidigt ge en stor påverkan för situationen. Kampanjen enskilt skulle inte kunna nå de effekter klubben sökte, men bidraget skulle vara påtagligt.

Aktiviteter

Vid kampanjens lansering presenterades fyra olika aktiviteter.

  • En unik merchandise-linje med specialdesignade t-shirts, affischer och andra produkter fick omedelbart ett starkt genomslag. Över tid utvecklades samarbeten med enskilda supportrar som bidrog med egen design till produkter som marknadsfördes i kampanjens namn.
  • Biljettvouchers var ett annat koncept som uppmärksammades. En voucher fungerar som ett presentkort och fanns under kampanjtiden tillgänglig i fem olika valörer, mellan 100 och 1 000 SEK. Vouchern kommer att vara möjlig att växla in mot biljetter till motsvarande valörens värde så fort publik återigen tillåts vid fotbollsmatcher.
  • Vidare genomfördes en satsning på AIK Fotbolls egen klubb-TV FollowUs AIK. Tjänsten har funnits i snart tre års tid och har till syfte att ge en exklusiv inblick i AIK Fotbolls vardag. I samband med #intebaraexistera togs formatet ’Reloaded’ fram där FollowUs AIK visade klassiska AIK-matcher. Formatet var även kopplat till aktiviteter i sociala medier där klubben marknadsförde matcherna som om de spelades i nutid med släpp av laguppställningar, spelarintervjuer och liverapportering på AIK Fotbolls officiella Twitter. FollowUs AIK har under kampanjen visat en kraftig ökning av abonnenter.
  • Även om #intebaraexistera har handlat om att ge tillbaka till supportrar har behovet av att på ett enkelt sätt kunna bidra till klubben utan krav på motprestation funnits där. Därför togs även ett enkelt Swish-alternativ fram. Under kampanjen är det många AIK:are som bidragit via Swish eller satt in pengar på klubbens bankgirokonto, ofta efter att ha genomfört egna insamlingar till stöd för kampanjen.

Onsdagen den 25 mars 2020 lanserades årets hemmamatchtröja under parollen ”Vår viktigaste matchtröja någonsin”. Fram till idag har tröjan sålts i rekordvolymer och inneburit det enskilt största bidraget till kampanjen #intebaraexistera. Årets bortamatchtröja lanserades en månad senare, den 25 april, men nu löd budskapet ”Distans kan aldrig släcka vår passion”. Avsaknaden av fotbollen hade vid tillfället vuxit bland supportrar vilket tog sig uttryck både på sociala medier som genom samtalen i vardagen. Det här var viktigt för AIK Fotboll att fånga samtidigt som klubben ville understryka vikten av fortsatt social distansering för att främja återskapandet av ett normalt samhälle.

Parallellt med släppet av bortamatchtröjan lanserades även auktionsinitiativet AIK-hjälpen. Med assistans av sajten Tradera auktionerades klassisk AIK-memorabilia ut till högstbjudande. Totalt annonserades 53 objekt ut varav en tröja som burits av Ivan Turina under en match mot Gefle IF 2012 inbringade högst värde, hela 23 000 kronor.

Supporterföreningen Ultras Nord hade en önskan om att kombinera ett stöd till AIK Fotboll med en samhällsinsats. Sedan tidigare hade en t-shirt tagits fram i syfte att stötta både kampanjen #intebaraexistera och initiativet Svartgul matlåda (läs mer om detta nedan under rubriken Svartgul matlåda), men man kände att det fanns mer att ge. Tillsammans landade Ultras Nord och AIK Fotboll i aktiviteten Vårdbiljetter. Idén är enkel – som supporter köper du en biljett för 100 SEK via aikshop.se. Pengarna tillfaller AIK Fotboll, men biljetten är avsedd för personal inom vården efter det att utbrottet har klingat av och publik återigen kan tillåtas på fotbollsmatcher. I tillägg bidrar även AIK Fotboll med ytterligare en vårdbiljett för varje såld biljett. Tack vare ett stort genomslag i sociala medier, och utmaning mot övriga supporterföreningar till AIK, kunde över 1 500 vårdbiljetter säkras. Ett lysande exempel på vilken effekt som kan uppnås genom supporterrörelsens positiva krafter.

Inte bara privatpersoner stöttade kampanjen utan även många företag har velat bidra till att hjälpa AIK Fotboll ur den här krisen. AIK Fotboll tog därför fram en enkel och tydlig paketering riktad mot partners och sponsorer. Paketeringen fick namnet Företagselvan och erbjöd sponsorer att presentera ett namn i en fiktiv startelva från klubbens dam- respektive herrlag. I tillägg ingick digital exponering på AIK Fotbolls sociala medier, exponering i samband med dam- och herrlagets hemmamatcher, signerade tröjor samt två årskort. Totalt valde 18 företag att stötta klubben genom Företagselvan vilket gav ett betydande bidrag till kampanjen. Företag har även bidragit på andra sätt genom enskilda initiativ eller bidragit till någon av kampanjens andra aktiviteter.

Under kampanjen har supportrar hört av sig till AIK Fotboll med idéer om aktiviteter, initiativ eller möjligheter för att skapa fler intäkter. Många av dessa idéer har också omsatts i praktiken, antingen som en del av kampanjer eller gärningar av enskilda individer. Ingen aktivitet har dock gett så enskilt stort bidrag som familjen Söderbergs önskan om att få bidra med tre stycken Evighetskort. Familjen, bestående av två bröder och deras far, upplevde att de ville göra någonting speciellt för klubben i deras hjärtan under de svåra tider som nu infunnit sig. Genom sin handling bidrog familjen med över 500 000 SEK till AIK Fotboll. Nu hoppas vi bara att familjen Söderberg, och alla övriga årskortsinnehavare, inom en snar framtid får möjligheten att nyttja sina platser när AIK Fotboll spelar på Friends Arena.

Svartgul matlåda

Parallellt med kampanjen #intebaraexistera genomfördes även insamlingen Svartgul matlåda. Initiativet hade till syfte att dels stötta en hårt ansatt restaurangnäring genom att med insamlade medel köpa matlådor av utvalda restauranger som sedan distribuerades till den slutliga målgruppen, nämligen vårdpersonal och människor i riskgrupp med begränsade möjligheter att röra sig i samhället. Svartgul matlåda har varit helt fristående från #intebaraexistera sånär som på ett större undantag – supporterföreningen Ultras Nords t-shirt. Här fördelades intäkterna mellan både Svartgul matlåda och #intebaraexistera.

Initiativet fick en snabb effekt och den initiala målsättningen på 5 000 matlådor distribuerade inom två veckors tid korrigerades kort efter lansering till 10 000 matlådor. När initiativet nu summeras kan vi konstatera att antalet distribuerade matlådor landade på 8 310 stycken. Ett fantastiskt resultat under en tid då många människors privatekonomi drabbats negativt. Responsen från vårdpersonal och övriga institutioner har varit överväldigande och initiativet har uppmärksammats medialt vid flertalet tillfällen.

Resultatet

Kampanjen summerades efter den 31 maj till 3 764 461 SEK. Viktigt att komma ihåg är att AIK Fotboll redovisar nettosiffror för insamlingen, det vill säga avgifter för moms, varukostnader, provisioner eller andra kostnader är exkluderade i sammanställningen. Med andra ord är det ett högre belopp som AIK:s supportrar bidragit med för att visa sin lojalitet till klubben och med det som utgångspunkt framstår resultatet som än mer häpnadsväckande. Även om målsättningen om 5 MSEK inte uppfylldes fullt ut kan vi konstatera att AIK Fotboll, tillsammans med AIK:are runt om i Sverige, har skapat en insamling som saknar motstycke inom svensk fotboll. Under samma period har ingen annan svensk fotbollsklubb varit i närheten av dessa siffror för sina respektive insamlingar.

Vad händer nu?

Den 14 juni 2020 är det äntligen möjligt för ligafotboll på elitnivå att få bedriva matchspel i Sverige igen. Både Allsvenskan och Elitettan kommer dock att spelas utan publik för en obestämd tid framöver. För AIK Fotboll, vars intäkter kopplat till matchspel, stod för närmare 40% av klubbens totala omsättning 2019 är detta en ytterst allvarlig situation. Som en fotbollsklubb med hög andel betalande åskådare som bas handlar det om att dels kunna bevara de intäkter klubben redan skaffat sig genom exempelvis årskortsförsäljning och sponsorskap, men också att skapa nya alternativa intäktsmöjligheter under den tid då vi inte har möjligheten att släppa in publik. AIK Fotboll kommer således att behöva lansera kompletterande kampanjer även om #intebaraexistera nu är avslutad.

Tillsammans har AIK Fotboll – supportrar, sponsorer, tjänstemän, förtroendevalda och spelare – vid flertalet tillfällen bevisat att vi kan åstadkomma unika möjligheter och lyfta oss ur de kriser som drabbar oss. Vi gör det för klubben som vi alla älskar. AIK Fotboll. Det som får oss att leva – inte bara existera.

Text: Fredrik Söderberg

Huvudpartners

Ligapartners dam

Affärspartners

Samhällspartner

Välgörenhetspartner

© AIK Fotboll 2024

Sök på AIK Fotboll