De fortsätter som vår exklusiva partner kring fasta arenareklamplatser längst kortsidorna på Allsvenskan med utökade möjligheter mot nya samt befintliga kunder även på Svenska Cupen och kvalspelet till Champions League.
Vårt samarbete har växt fram under 27 år likt många av våra långsiktiga partners till att nu täcka samtliga matcher på Friends Arena när AIK Fotboll spelar. MarknadsTaktik erbjuder även denna säsong utökade möjligheter på olika matcher kring AIK Fotboll som en del i utvecklingen av vårt samarbete där båda parter har som fokus att utveckla AIK Fotbolls exponering kring arenan till en av Sveriges starkaste kanaler för varumärken att synas.
Varför har ni valt att arbeta med AIK Fotboll?
“MarknadsTaktik inledde partnerskapet med AIK Fotboll redan 1992 och har fortlöpande vidareutvecklat samarbetet genom åren tillsammans med AIK Fotboll för att anpassa det till den svenska företagsmarknadens syften och behov. Avsikten har främst varit att komplettera AIK:s arbete med nationella företagsintressen och de kriterier som styr dessa företags behov av en fortlöpande exponering i våra största TV-kanaler. Förutsättningarna för utmärkt TV-exponering av uppdragsgivarnas varumärken är i takt med AIK:s sportsliga framgångar och den fortlöpande TV-bevakningen mycket goda.”
Hur ni upplevde förra året, 2018?
“En mycket stimulerande säsong med imponerande framgångar på fotbollsplanen ledde till ytterligare ökat intresse för olika exponeringslösningar tillsammans med AIK Fotboll. Tack vare AIK:s sportsliga framgångar så har även publiktillströmningen till Friends Arena ökat vilket i sin tur har ökat intresset och efterfrågan ytterligare. Det har tagit oss många år att bygga upp ett stort kontaktnät med företag som vill exponera sig ihop med AIK Fotboll. Detta tidskrävande arbete har nu bidragit till att många företag visat stort intresse för våra olika exponeringsalternativ.”
Hur ser ni på året 2019?
“Det ska bli spännande att se hur mästartiteln påverkar företagsintressen för att investera och vidareutveckla våra samarbeten ytterligare. Minst lika intressant blir det att följa hur AIK Fotboll rent sportsligt kan dra fördel av framgångarna från förra säsongen och lyfta sig ännu högre 2019. En annan höjdpunkt denna säsong är givetvis det stundande kvalspelet till Champions League. Vi hoppas och tror att AIK tar sig förbi de inledande kvalomgångarna och kvalificerar sig för gruppspelet längre fram i höst.”
Slutligen: Vilka ni är?
“Vi på MarknadsTaktik använder oss med stor framgång av idrotten som en effektiv marknadsföringskanal för företag som vill ladda sina varumärken såväl internt som externt genom en frekvent TV-exponering samtidigt som man når ut till en miljonpublik. Vi företräder ett stort antal företag som via arenareklam valt att exponera sina varumärken i TV som ett komplement till övrig marknadsföring. MarknadsTaktik samarbetar med klubbar och förbund och exponerar våra uppdragsgivare via arenareklam på allt från Allsvenskan i fotboll och SHL i ishockey till helsända idrottsevenemang med god TV-täckning. Få fenomen kan som idrotten både förena, engagera och utmana människor på en och samma gång. Idag är idrotten Sveriges i särklass största folkrörelse med över tre miljoner aktiva och med miljontals människor som upplever idrott på våra arenor och via Internet eller TV. Därmed är det helt naturligt att näringslivet söker sig till idrotten för att på ett kostnadseffektivt och positivt sätt kunna stärka sin varumärkeskännedom och ladda sina varumärken via en frekvent TV-exponering. Sammanfattat kan vi säga att vi bidrar till våra uppdragsgivares varumärkesbyggande genom att frekvent placera ut deras varumärken som förstärkning till övrig marknadsföring på de TV-sända evenemangen med högst tittarsiffror varje dag, året runt!”
Kontaktuppgifter?
För ytterligare information avseende fasta arenareklamplatser på Friends Arena besök gärna www.taktik.se, eller skicka ett kort mail till Thomas Kalmér.