AIK:s tröja en världsnyhet – gav 140 000 kr till mentorprogram

2019.01.22, kl 17:00
Hur stor skillnad kan 128 fotbollströjor göra? En hel del, visar det sig. Sedan AIK och Nikes “1891 Black Edition” släpptes i lördags har den blivit en världsnyhet – och gett över 140 000 kr till AIK:s mentorprogram.

Inför försäsongen fick AIK Fotboll 128 tröjor av klädsponsorn Nike att sälja på aikshop.se, en för varje år som gått sedan föreningen grundades 1891. Intäkterna skulle gå till klubbens mentorprogram, som genom fotbollen motverkar segregation i Stockholms förorter.

Sekunder efter att tröjan släppts hade 140 800 kr samlats in.
– Vi är väldigt stolta och tacksamma över att samarbetet med Nike ger ett så konkret bidrag till vår verksamhet. Mentorsprogrammet är ett sätt för oss att nå ut till unga, och genom fotbollen ge dem en positiv gemenskap och därigenom en bättre framtid. Det här bidraget är både viktigt och välkommet, säger Stefan Jonasson, kommersiell chef på AIK Fotboll.

Tröjan fick namnet 1891 Black Edition och gav eko långt utanför Stockholms förorter. Kort efter att den bars av spelarna i AIK:s försäsongsseger mot Vasalunds IF blev den en världsnyhet, omskriven i allt från globala fotbollsbloggar till Dagens Industri och ansedda livsstilssajten Highsnobiety.

Fotbollssajten Soccer Bible kallar AIK för “fotbollströjornas obestridda kungar” och berömmer initiativet att skänka intäkterna till klubbens mentorsprogram. Det gör även franska Causerie, som beskriver tröjsläppet som “klass från start till mål”.

Stefan Jonasson är “stolt, men ödmjuk” över att den positiva responsen för 1891 Black Edition.
– Vi är så klart stolta över att tillsammans med Nike ha skapat en produkt som engagerar över gränserna. AIK handlar inte bara om idrott. Vi är närvarande i livets alla skeden, i alla delar av samhället. Allmänna Idrottsklubben är, precis som namnet antyder, en klubb för alla, säger Stefan Jonasson.

Highsnobiety kallar tröjan “ett konstverk” och menar att den minimalistiska designen passar utmärkt att bära även utanför arenan. Den helsvarta finishen är möjlig då klubbens huvudsponsorer Notar, Stadium, Svea Ekonomi och Volkswagen Stockholm upplåtit sina exponeringsytor åt det stiliserade “1891” som varit en del av AIK:s klubbsköld sedan starten.

Hyllningen till födelseåret är inte en nostalgisk tillbakablick. Tvärtom, menar Stefan Jonasson.
– 1891 är en viktig påminnelse om att våra största ögonblick alltid ligger framför oss. Vi är aldrig framme, klara eller nöjda. 2019 blir vad vi gör det till, men vi måste först se till att göra jobbet, både hemma och i Europa.

Bakom designen står formgivaren Alexander Norrthon, som även var inblandad i förra årets uppmärksammade försäsongströjor, som hyllade guldåren 1900 och 1901.
– Förra året visade vi att AIK som kultur är globalt relevant. Och med 1891 Black Edition tar vi det till nästa nivå. Det finns en efterfrågan långt utanför supporterkärnan, säger Alexander Norrthon.

Visa det här inlägget på Instagram

Nike’s @aik 1891 ‘Black Edition’ kit is 🔥⚫️

Ett inlägg delat av Sky Sports (@skysports)

1891 Black Edition markerar starten på ett mer ingående samarbete mellan AIK Fotboll och Nike. En hel 1891-kollektion väntas släppas under året.
– Det märks verkligen att Nike brinner för samarbetet med AIK, och det har varit extremt kul att få jobba så nära och direkt med båda parter i framtagandet av tröjan. 1891 är en unik symbol. Den är ikonisk för AIK:are, men subtil för utomstående, vilket gör den perfekt för just supporterkläder, säger Alexander Norrthon.

Text: AIK Fotboll

Huvudpartners

Ligapartners dam

Affärspartners

Samhällspartner

Välgörenhetspartner

© AIK Fotboll 2024

Sök på AIK Fotboll