För att fira AIK:s 130-årsjubileum släpper klubben en limiterad AIK-sneaker tillsammans med Nike. I skons innersula finns en blå linje som hyllar AIK:s historia, nutid och framtid. Skon släpps tillsammans med en kampanj som består av en serie filmer, bilder och historier berättade av människor med hemvist runt den blå linjen.
– Blå linjen för mig är en attityd. Den kopplar ihop slottet med orten. Det kopplar ihop precis allt det som är AIK. Allmänna idrottsklubben, den är för alla, den är för kungen lika mycket som den är för den ensamstående mamman i Kista, säger Daniel Norlander, strategisk SLO på AIK Fotboll i en av kampanjens filmer.
Profiler som medverkar i kampanjen är (i urval):
Munira Yussuf, digital konstnär
Keya Turan, artist och beteendevetare
Angelo da Silveira, modeskapare
Nattalie Ström Bunpuckdee, poet
Daniel Norlander, strategisk SLO på AIK Fotboll
Melody Farshin, komiker och författare
Natasa Stanojevic, illustratör och tatuerare
Fakta om sneakern: Jubileumssneakern är en svart Nike AirMax 90 med AIK och 1891 tryck i guld vid hälen, och borgen och solen från klubbemblemet dekorerar plösens ovansida. Genom innersulan löper en blå linje och den blå färgen återkommer även på undersidan av plösen. Skon är producerad i begränsad upplaga och kommer säljas via AIK och i Nikes SNKRS-app.