AIK Fotboll utökar sin SLO-service!

2018.02.15, kl 15:36
I en ständig strävan att förbättra AIK Fotbolls service för klubbens supportrar och höja matchdagsupplevelsen för all vår publik söker vi nu en medarbetare till vårt SLO-team under matchdag. Vi ser gärna kvinnliga sökande till denna tjänst då vi vill komplettera våra erfarenheter i gruppen.

SLO bakgrund

Säsongen 2012 infördes ett B-kriterium i Uefas klubblicens som innebär att en särskild kontaktperson för supportrar ska utses i de klubbar som ingår i Uefa-licensprocessen. Av Svenska Fotbollförbundet Uefa-klubblicensbestämmelser framgår att ”föreningen måste utse en person med särskilt ansvar för kontakter med föreningens supportrar”. Se här Uefa Club Licensing and Financial Fair Play Regulations. AIK Fotboll har sedan 2012 haft minst två SLO anställda.

Här följer i punktform en av Uefa framtagen definition på en SLO:s basfunktioner i föreningen:

  • En SLO fungerar som sambandsman eller en bro mellan supportrarna och klubben och har som uppgift att hjälpa och förbättra dialogen.
  • SLO:s arbete är beroende av den information denne får från såväl klubb som supportrar och den trovärdighet man uppbär från båda parter.
  • SLO informerar supportrarna om relevanta beslut av klubbens ledning samt även i andra riktningen – att synpunkter som förs fram av supportrarna framförs till klubbens ledning.
  • SLO bygger relationer inte bara med olika supportergrupper utan efter eget initiativ även med polis och säkerhetspersonal och eventuellt andra aktörer.
  • SLO samarbetar med SLO hos andra klubbar innan matcher för att bidra till att supportrarna uppträder i enlighet med de riktlinjer som gäller för god säkerhet.

Arbetsbeskrivning

De två huvudsakliga arbetsuppgifterna för en SLO är samordning och dialog i samband med match och löpande kommunikation och dialog med supportrar. Därutöver finns ett antal uppgifter som en SLO kan arbeta med.

Den viktigaste uppgiften för en SLO mellan matcherna är att fungera som en kommunikationskanal mellan supportrarna och föreningen. Avsikten är att kommunikationen ska ske i båda riktningarna, d v s både från supportrar till förening och från förening till supportrar.

SLO är en officiell representant för AIK Fotboll och jobbar också med att identifiera de önskemål kring förändring och förbättring som finns kring AIK Fotboll. Genom dialog med olika grupper i publiken är målet att lyhördhet resulterar i förbättringar i form av ökad trivsel bland matchbesökarna.

AIK Fotbolls SLO arbetar aktivt för att hjälpa, stötta och bidra till att långsiktigt stärka den positiva supporterkulturen. SLO är en naturlig kommunikationskanal för AIK Fotbolls supportrar när de önskar föra fram idéer och synpunkter till den egna klubbens styrelse, klubbledning och klubbens övriga personal.

Vi tror att du har en gedigen bakgrund som supporter eller åskådare på AIK Fotbolls matcher. Serviceinriktade egenskaper är en naturlig förhållning hos dig och i din filosofi där lagarbete med ett stort eget ansvar och snabba beslutsvägar är grundläggande.

Tjänsten är verksam under hemmamatcher på Friends Arena, ca 15-20 per säsong. Arbetstiderna varierar, men helgdagar förekommer. Timlön enligt överenskommelse.

Våra supportrar tycker att AIK Fotboll är det bästa som finns och vårt ansvar är att efterleva detta i allt vi gör. Skicka din ansökan innan den 1 mars 2018 till huvudansvarig SLO John Skärlund på john.skarlund@aikfotboll.se

Stöd AIK.

Text: Tobias Larsson

Exklusiva partners

CSR-partner

Ligapartners

© AIK Fotboll 2018