Ett öppet brev från Manuel Lindberg

2023.04.04, kl 20:30
”Kära AIK:are, precis som för många av er där ute så bjuder arbetslivet allt som oftast på olika former av utmaningar”. Så inleder tjänstlediga Manuel Lindberg ett öppet brev till AIK:s alla medlemmar, årskortsinnehavare, supportrar, samarbetspartners och övriga intressenter.

Mitt jobb kräver att man är på tå dygnet runt och du behöver vara beredd på att ta smällar, ställa sig upp, sopa av sig och gå vidare. Det är en del av det jobb jag har tackat ja till. Jag har fått ynnesten att få inneha kanske världens bästa jobb för garanterat världens vackraste klubbmärke så jag har verkligen inget att klaga på. Att vara med och driva en förening av den här storleken och komplexitet kräver självklart sin person och lika självklart skall det ställas krav. Vi som arbetar inom AIK Fotboll är generellt alltid våra egna största kritiker och kravställare.

Gällande de utmaningar som finns inom Fotbollsverige generellt och kanske AIK i synnerhet är ingenting vi vare sig duckar eller ryggar för. Självklart måste vi bli ännu bättre och säkra bättre processer och rutiner och hjälpas åt i olika former, det är ett arbete som fortgår hela tiden.

För min del har helt enkelt arbetsbördan och den externa pressen tagit ut sin rätt och när man inte känner att man har rätt ork och energi för att göra ett tillräckligt bra jobb, tänka klart och ta de bästa besluten så måste man våga sträcka upp händerna och säga ifrån och sätta sig själv på avbytarbänken för AIK Fotbolls bästa. Det gäller speciellt om man är ytterst ansvarig. I min roll måste man alltid vara en tillgång och aldrig en börda.

Min begäran om ledighet är enbart kopplat till mitt eget mående över tid och inte till sportsliga motgångar, enskilda händelser eller annan kritik. Jag känner ett stort stöd av både styrelsen, alla mina medarbetare och många av er supportrar där ute. Extra tack till alla supportergrupper som jag haft en mycket bra dialog med hela tiden, ni är AIK och ni är grymma!

AIK Fotboll är dock mycket mer än bara en VD och klubbdirektör utan det finns mängder med kompetenta personer inom organisationen som kommer att driva allt det dagliga arbetet vidare på allra bästa sätt även under min frånvaro, det behöver ingen oroa sig om.

Jag vill passa på att tacka för all den kärlek jag har mottagit under dagen och många av er har frågat om det är något ni kan göra och det är det faktiskt. I med- och i motgång behöver våra lag alltid ert stöd och kanske just nu mer än någonsin. Så lova mig att alla ni som läser detta tar er ut och fyller våra arenor de närmsta matcherna och bara ös all er kärlek, stöd och support över våra lag.

Med förhoppning om återseende på en läktare framöver!

/Manuel Lindberg

Huvudpartners