tf VD har ordet – 2 juni 2023

2023.06.02, kl 14:40
Kära AIK:are,

Det har varit en alldeles för turbulent tid i AIK Fotboll det senaste halvåret. Nu befinner vi oss i en extremt utsatt position och det finns egentligen endast ett fokus för hela föreningen – se till att vi spelar i Allsvenskan 2024.

Det har nu gått fem dagar sedan herrlagets förlustmatch på Tele2 Arena. Manuel Lindberg valde att lämna sin tjänst varpå jag fick en förfrågan om att anta en tillförordnad roll till dess att styrelsen samlat sig i frågan om tillsättning av en ny VD/klubbdirektör. Ett i mitt tycke klokt beslut av styrelsen att inte förhasta sig i en så pass viktig fråga. Min inställning till uppdraget är att sortera upp de direkt akuta frågor vi har framför oss. Det handlar primärt om att skapa de förutsättningar som vår sportchef Thomas Berntsen behöver per omgående och inför kommande transferfönster. Klubbens ekonomi är god och verksamheten stabil. Nu handlar jobbet om att planera klokt för att så fort som möjligt få ordning på resultatprestationen och förankra laget på en säkrare mark. Det finns inga illusioner – vi är i akut behov av poäng för att säkra det allsvenska kontraktet.

I övrigt har veckan till stor del handlat om efterspelet av derbyt. Själva händelserna har det redan skrivits om tillräckligt mycket – vad AIK Fotboll har att säga om saken går att läsa här.

Däremot har jag reagerat på de diskussioner som uppstått i kölvattnet av söndagen. Jag upplever att det hos många finns en stor övertro på AIK Fotbolls förmåga till att lösa en världsomspännande problematik. Vi är en fotbollsklubb med en administrativ stabsfunktion om ungefär tjugofem anställda, men förväntas agera utifrån ett säkerhets- och kommunikativt perspektiv motsvarande ett multinationellt flygbolag. Och det är en återkommande utmaning för AIK Fotboll. Vi är ett av Sveriges mest välkända varumärken och får en medial bevakning som också ligger i paritet med det. Men vår omsättning och våra personella resurser ligger på en helt annan nivå vilket är lite av en unik position. Det kan helt ärligt störa mig eftersom vi alltid bedöms utifrån vad vi inte har resurser till i stället för det arbete vi faktiskt gör.

Vi arbetar alltid efter exkluderingsprincipen (det vill säga att det är de individer som begår brott som ska lagföras till skillnad mot att bestraffa supportrar kollektiv genom att exempelvis begränsa arenakapaciteten), men har stora utmaningar i att vi inte får tillgång till utredningsmaterial med hänvisning till integritetslagar. Vår personal agerar också, precis som Polisen, utifrån proportionalitetsprincipen vilket innebär att vi inte bör agera på ett sätt som riskerar att eskalera en pågående ordningsstörning med ökad risk för skada på tredje person. Ett sådant exempel kan vara att avvakta till dess att en pyroteknisk pjäs brunnit ut till skillnad mot att gå upp på läktaren och handgripligen ta bort pyrotekniken från den som utför ordningsstörningen. Detta sker i samverkan med polismyndigheten och vi får allt som oftast goda vitsord från dem för arbetet på plats.

I måndags genomförde vi ett teams-möte med AIK Fotbolls samarbetspartners i syfte att informera om rådande situation. Vi kan konstatera att våra partners ställer höga krav på oss som klubb (vilket de ska göra), men att det också finns ett enormt stöd för oss och vårt arbete. Vår samhällspartner Eleda uttryckte det bäst: ”De händelser som utspelade sig under söndagen är en del av ett omfattande samhällsproblem. Det understryker egentligen bara hur viktigt vårt partnerskap med AIK Fotboll är och att vi behöver samarbeta ännu mer.” Det gör mig varm om hjärtat att få detta förtroende från våra samarbetspartners och jag vill verkligen framföra mitt varmaste tack för den support ni visar oss i tuffa tider. Samtidigt vill jag också passa på att lyfta fram vår Försäljningsavdelning som genom hårt arbete skapat en grund för just detta förtroende – ni är fantastiska.

Utöver herrlagets resultat är merchandise det område vi behöver agera kring snabbast. Även här upplever jag att det finns en tydlig sjukdomsinsikt i att vi för närvarande underleverar till våra supportrar. Vi kan konstatera att produktutbud, leveranssäkerhet och service till stora delar är eftersatt och det är ett problem. Merchandise är, utöver en inkomstkälla för AIK Fotboll, en viktig kulturbärare och bidrar stort till bland annat ökade sponsorintäkter, förbättrad matchupplevelse och supporterrekrytering. Vi har i veckan haft ett antal möten kring den uppkomna situationen och påbörjat arbete med att hitta nycklarna till en förbättring. AIK Fotboll är värd en merchandise att vara stolta över och det är vårt uppdrag att leverera det.

Det är på något sätt tur i oturen att klubben i övrigt är både välmående och välfungerande. Vårt damlag ångar verkligen på i Elitettan. AIK Fotboll leder serien som obesegrade med den smått otroliga målskillnaden tjugosju-tre. Samtidigt har evenemanget på Skytteholm fått sig ett lyft och de fasta speltiderna (lördagar kl 13.00) gör att allt fler supportrar dyker upp på matcherna. Har du ännu inte varit på plats kan jag varmt rekommendera det. Genuint, AIK-familjärt, folkölsbar och food truck.

Våra akademilag i nationellt seriespel ligger samtliga i toppskiktet av sina respektive serier. Det är en fröjd att se hur vår akademiverksamhet på både pojk- och flicksidan fostrar nya kommande AIK-hjältar och -hjältinnor. Även här vill jag rekommendera att se matcher på plats. Spelschemat hittar du på aikfotboll.se under rubriken Lagen.

Ett annat område där vi verkligen presterar är våra publiksiffror på Friends Arena. Det är helt otroligt egentligen sett till de sportsliga resultaten. Ingenting talar för en tillväxt av publik för tillfället, men ändå är våra supportrar på plats match efter match. Vi är verkligen en unik klubb.

Avslutningsvis vill jag nämna att AIK Fotboll planerar att öka medlemskommunikationen. Den här texten, vars upplägg vi introducerade redan under Manuels ledning, är ett led i det och förhoppningsvis kommer ytterligare initiativ inom kort. Jag är övertygad om att i en pressad tid är det än viktigare med tillgänglighet och ökad transparens. Det är också att föredra att vi äger vår egen kommunikation än låter extern media föra vår talan även om det givetvis finns situationer vi behöver uttala oss kring massmedialt.

Till sist: tack alla AIK:are för allt ni gör för vår klubb. Det är med ödmjuk respekt vi medarbetare tar oss an förtroendet att förvalta världens vackraste klubb. Det gör ont i er när AIK blöder och det gör lika ont i oss. Men tillsammans kan vi läka vår klubb.

Jag vill också passa på att tacka Manuel Lindberg för ett fint samarbete och önska honom lycka till framöver.

Vi ses på läktarna!

Fredrik Söderberg
tf VD & klubbdirektör AIK Fotboll

Huvudpartners

Ligapartners dam

Affärspartners

Samhällspartner

Välgörenhetspartner

© AIK Fotboll 2024

Sök på AIK Fotboll