Föreläsning för föräldrar om sociala mediers påverkan
Under vintern 2025 hölls en föreläsning i Det Digitala Omklädningsrummet där AIK Fotboll, tillsammans med klubbens samarbetspartner Norrenergi, samlade föräldrar till spelare i AIK Ungdomsfotboll för att diskutera klimatet på sociala medier.
Det Digitala Omklädningsrummet
– Initiativet Det Digitala Omklädningsrummet uppkom genom att vi märkte att vi hade problem med beteenden på sociala medier bland våra spelare. Men det vi har märkt över tid är att vi även har utmaningar med vuxnas beteenden på sociala medier. Därför är det viktigt att vi pratar om det med barnen, men också med de vuxna, säger AIK Fotbolls värdegrundsansvarige, Max Bergander.
Under föreläsningen, som hölls av AIK Fotbolls värdegrundsansvarige Max Bergander, gick man tillsammans igenom vad som är viktigt att tänka på som förälder när det kommer till beteenden på sociala medier, samt hur man genom dialog både kan utbilda sina barn och lära sig mer av de – för att på så sätt motverka hot, trakasserier och mobbning.
– Det vi kom fram till under föreläsningen är att det är väldigt viktigt att ha en bra kommunikation med sina barn. Det gäller både att visa sina barn vad man själv tycker är viktigt, men även att be de utbilda oss föräldrar i sociala medier. Då får de berätta både bra, men framför allt dåliga saker som man behöver veta som förälder, säger AIK-föräldern Thomas.
Sedan sommaren 2023 har Norrenergi varit officiell partner till AIK Fotbolls initiativ, Det Digitala Omklädningsrummet. Utbildningar genomförs med både ungdomar från 13 års ålder och uppåt, de ledare som är knutna till våra ungdomslag samt spelarnas föräldrar vid flertal tillfällen under ett år.
– Vi på Norrenergi tycker att det är viktigt att stötta lokala initiativ och där tycker vi att AIK Fotboll har ett väldigt bra initiativ när vi tillsammans jobbar med Det Digitala Omklädningsrummet. Vi anser att det är viktigt att sprida värme och respekt ut till samhället och vi är säkra på att föreläsningar som dessa kan bidra till det, säger Norrenergis kommunikationschef, Elinor Haag.
Målet är att utbilda minst 300 individer varje år inom ramen för Det Digitala Omklädningsrummet. Över tid är ambitionen att sprida vårt utbildningsprogram utanför AIK Fotboll och skapa en bred förankring bland andra föreningar i Sverige. På så sätt tar klubben, tillsammans med Norrenergi, ett gemensamt ansvar för ett samhällsproblem som är större än parternas verksamheter.





