AIK Fotboll kommenterar Förvaltningsrättens dom

2020.03.06, kl 11:00
I samband med matchen mot GIF Sundsvall den 2 november 2019 drabbades AIK Fotboll av klubbens dittills största publikreducering sedan införandet av den nya tillämpningen av villkorstrappan. AIK Fotboll överklagade villkoret till Förvaltningsrätten. Onsdagen den 26 februari kom domen och Förvaltningsrätten meddelade att AIK Fotbolls överklagan avslås. Nedan kommenterar AIK Fotboll domen.

Allsvenskan 2020 närmar sig - läs allt om årskort här:

Den 26 februari avslog Förvaltningsrätten AIK Fotbolls överklagan i ärendet kring kapacitetsneddragningen på Norra stå till matchen mot GIF Sundsvall 2019-11-02.

Nedan följer en kommentar till domen samt information om vad som händer nu.

AIK Fotboll valde i sin överklagan att belysa två tydliga brister i beslutet kring kapacitetsneddragningen. Den ena linjen var att villkoret inte var tillräckligt tydligt i hur syftet med villkoret ska uppnås. Den andra linjen berörde proportionaliteten i villkoret, d.v.s. att det inte är en rimlig kravställan till oss som arrangör för att uppnå syftet.

När det gäller bristen på tydlighet i villkoret har vi poängterat att det är oklart hur AIK Fotboll bör agera för att undvika ytterligare, strängare villkor i form av publikreducering. Som svar på detta menar Förvaltningsrätten att villkoret är tydligt för AIK Fotboll vilka åtgärder som behöver vidtas för att uppnå syftet. I detta fall är syftet, enligt polisen, att förbättra möjligheten att ingripa mot brott och ordningsstörningar. Mer än så kommenterar inte förvaltningsrätten vår frågeställan.

Vidare menar AIK Fotboll i sin överklagan att villkoret inte är proportionerligt samt anfört att det finns andra, mer ändamålsenliga och proportionerliga, åtgärder som kan vidtas istället för publikreducering. Det medför oskäliga kostnader och intäktsbortfall som drabbar AIK Fotboll i en grad som inte är i nivå med villkorets syfte. Vi anser också att villkoret är verkningslöst då det, trots upprepade kapacitetsneddragningar, inte uppnått någon effekt.

Kring detta anför Förvaltningsrätten följande:

  • Förvaltningsrätten anför att det måste finnas ett samband mellan villkoret och det syfte som villkoret ska uppnå.
  • Förvaltningsrätten anser att det finns ett tillräckligt samband mellan villkoret och syftet eftersom det inte kan vara ett krav att det i efterhand ska kunna konstateras att villkoret faktiskt fick den avsedda effekten. Därför är det tillräckligt att polisen har gjort det sannolikt att villkoret kommer göra det enklare att ingripa mot brott och ordningsstörning.
  • Förvaltningsrätten menar att, i det här specifika fallet, allmännas intresse att ingripa mot brott och ordningsstörningar väger tyngre än AIK och dess supportrars intressen.
  • På grund av de ordningsstörningar som förekom vid matchen innan villkoret meddelades anser förvaltningsrätten att villkoret inte är opåkallat.
  • Förvaltningsrätten menar även att det inte har framkommit att polisen hade kunnat uppnå syftet med mindre ingripande villkor.

Förvaltningsrätten resonerar och motiverar inte sina ställningstaganden i tillräcklig omfattning för att, i vårt tycke, motivera framtida kapacitetsneddragningar som villkor för att uppnå sitt syfte. Vi ifrågasätter även återigen syftets tydlighet samt åtgärder för AIK Fotboll i egenskap av arrangör att uppnå syftet. AIK Fotboll kommer därför att överklaga domen till Kammarrätten skyndsamt.

Huvudpartners

Ligapartners dam

Affärspartners

Samhällspartner

Välgörenhetspartner

© AIK Fotboll 2024

Sök på AIK Fotboll