AIK Fotboll sjunger sitt stöd till unga i förorten
För att ge stöd till unga människor i utsatta områden har AIK Fotboll och Truecaller skrivit hejaramsor med barnens namn i centrum. Kampanjen heter Youth Chanthems och ramsorna, som publiceras på Spotify idag, har spelats in tillsammans med en grupp supportrar.
AIK Fotboll har under åren bevisat att de ger unga människor chansen – oavsett var de kommer ifrån. Alexander Isak, Robin Quaison, Martin Mutumba och Yasin Ayari är några exempel på spelare som började i ungdomsleden, slog sig in i A-laget och tog klivet ut i Europa. Med sin senaste kampanj, Youth Chanthems, visar klubben och huvudsponsorn Truecaller sitt stöd på ett annorlunda sätt: tillsammans med en grupp supportrar har man skrivit och sjungit in hejaramsor till barn och ungdomar i förorten.
– Läktarsång är ett fenomen som har funnits lika länge som sporten själv. Att skriva och sjunga en ramsa är ett sätt för supportrar att visa sin kärlek till en specifik spelare. Med kampanjen vill vi visa upp och använda den kärlek som våra Alagsspelare vanligtvis får och ge den till barn och ungdomar i förorten, säger Max Bergander, värdegrundsansvarig på AIK Fotboll.
För en längre fakta-presentation av kamoanjen, se det bifogade materialet i detta pressmeddelande.