Det är åttonde året i rad som undersökningen genomförs på uppdrag av Sport & Affärer och de senaste sju åren har AIK hamnat i topp.
– Det är oerhört glädjande att AIK:s varumärke är i topp år efter år och att årets siffra var en rekordsiffra sedan mätningarna inleddes. Vi märker dagligen kraften i varumärket och att fler och fler vill synas tillsammans med AIK Fotboll vilket också visades i den senaste bokslutskommunikén. Vi ser nu fram emot att jobba ännu hårdare under 2019 för att ytterligare stärka klubben och varumärket, säger AIK Fotbolls klubbdirektör och VD Jens T Andersson.
Idrottsklubbarna med starkast varumärken 2019 – topp 10 (förra årets placering och procentsatser inom parentes).
AIK (1) 20,2% (16,8%)
Djurgårdens IF (3) 14,7% (13,7%)
Malmö FF (4) 13,4% (12,5%)
Hammarby IF (5) 11,8% (7,4%)
IFK Göteborg (2) 10,8% (14,1%)
Frölunda Indians (6) 3,3% (5,4%)
Färjestads BK (7) 2,7% (2,8%)
Leksands IF (11) 2,2% (1,5%)
HV71 (8) 1,6% (2,4%)
IFK Norrköping (10) 1,5% (1,6%)
Om Sport & Affärer
Sport & Affärer är en oberoende affärstidning på nätet som ska fungera som en länk mellan idrott, näringsliv och samhälle. Sport & Affärer är även en periodisk tidskrift som utkommer fyra gånger per år som tematidning i hela riksupplagan av Dagens Industri.